Sunday, January 31, 2016

January update

Kalenteripäivät suorastaan vilisevät silmissä ja pelottava elokuun 6. päivä lähestyy mielestäni vähän turhankin nopeaa tahtia. Ilmoittautumishetken "onhan tässä vielä 11 kuukautta aikaa" on vääjäämättä muuttumassa muotoon "tässä on enää 6kk aikaa" ja vaikka kaikki on oikeastaan edennyt niinkuin olisin toivonutkin, tuntuu puoli vuotta jo jotenkin kovin lyhyeltä ajalta valmistautua elämäni ensimmäiseen täyden matkan triathloniin Finntriathlon Tahkolla.

Jos lähtötilanteessa pelotti mm. se, miten voisin selvitä (aika-ajo)pyörän selässä tylsistymättä kuoliaaksi ja tappamatta selkääni ja jalkojani, on itseluottamus pyöräilyn osalta kasvanut ison annoksen näiden menneiden viiden kuukauden aikana ja päänsisäinen "opi rakastamaan pyöräilyä uudestaan" -kampajani on tuottanut tulosta. Täysmatkaprojektini kannalta yksi parhaista asioista on saattanut olla se, että maantiepyörästäni hajosi takavaihtajan vaihdekahva vuodenvaihteessa ja kuluneen kuukauden aikana olen joutunut ajamaan kaikki traineri- ja hallitreenit aika-ajopyörällä eikä uutta vaihdekahvaa vieläkään näy tai kuulu.

* * * * * * * *

My personal "project ironman" started in the beginning of september after I signed up for the event (Finntriathlon Tahko) taking place this august. At that point the 11 months ahead felt like a long enough time to get myself in the shape needed for the hours and hours of swimming, biking and running. As always, the months have gone by in a flash and in a few days I'll only have 6 months left to train for the day that is, for sure, going to be toughest one so far in my sporting career. 

In september, although I have a strong cycling background, I was quite worried about spending the 180km's in the saddle of my (TT)-bike. Since then, I've taken on a little inside-head campaign of learning to love cycling again and that has worked quite well. One of the best things regarding this "project ironman" must be that I broke the rear shift lever in my road bike the first day of this year and all the bike trainings I've done in january have been done on the TT-bike. And as there is still no sight of a new lever, I guess I'll be forced to continue making myself familiar with sitting in the aero tuck.

One focus in january has been perfetcting the aero tuck. Unfortunately I'm too short and have too wide shoulders for being really aero on the bike.

The aero tuck from the sidelines. Sitting in this for 180km in august? My lower back hurts only from thinking about that.

Koska tavakseni on tämän täysmatkaprojektini aikana tullut tehdä pieni kuukausittainen tilannekatsaus siihen, missä mennään, niin tammikuun voinee todeta olleen varsin tasapainoinen ja monipuolinen treenikuukausi. Ennakkoon olisin toivonut parempia hiihtokelejä ja -mahdollisuuksia, mutta kaikkeahan ei ihminen voi saada ja onneksi vajaan viikon Sveitsin reissu tarjosi ehkä täydellisintä junaratahiihtolatua ja aurinkoa, mitä ihmiselle voidaan antaa, joten vähän aikaa jaksaa taas puolihuumorilla kiertää tykkilatujaympyrääkin vesisateessa. Juoksun kanssa olen ollut edelleen todella varovainen ja lähinnä yrittänyt pitää juoksutuntumaa yllä pikkuisilla verkkalenkeillä ja hallissa juoksemalla 10-15min pyöräilyjen päälle. 

Kokonaisuudessaan tammikuussa treeniä kertyi 47h30min, joka jakautui seuraavasti:

- Juoksu 6h56min / 71km
- Pyöräily 12h12min / 400km
- Uinti 3h26min / 10,45km
- Hiihto 20h54min / 268km
- Voima 4h42min
- Crosstrainer 40min

Syyskuun alusta eli täysmatkaprojektin startattua treeniä on tullut kaikkiaan 214h 05min jakaantuen kuukausittain seuraavasti:

- Juoksu 53h
- Pyöräily 69h8min
- Uinti 24h56min
- Hiihto & rullahiihto 32h44min
- Voima 35h12min
- Muu 40min

* * * * * * * *

Since the beginning of my project ironman I've done a little summary of where I am with the training towards the big day. The january month was relatively good when it comes to variety and consistency in the training. I had hoped for a little better conditions for cross country skiing as it's my most favorite way of training in the winter, but what can you do when it's either +5C and raining or -25C.. Luckily I had the chance to do the 5-day trip to Swiss Alps to enjoy the almost perfect skiing conditions and sun, so maybe I can cope with the short tracks of man made snow for a while now here at home.. The amount of running is still quite small because of the left foot and the stress fracture I had in the end of this summer. Basically all the running I've done have just been little morning runs or a short 10-15min runs off the bike when training at the indoor track.

In total I did 47hrs30min of training during january, consisting of the following:

- Running 6h56min / 71km
- Cycling 12h12min / 400km
- Swimming 3h26min / 10,45km
- XC-skiing 20h54min / 268km
- Strength 4h42min
- Elliptical 40min

And since the beginning of september and the beginning of my project ironman I've now collected 214h of training, devided between the sports the following way:

- Running 53h
- Cycling 69h8min
- Swimming 24h56min
- XC-skiing & roller skiing 32h44min
- Strength 35h12min
- Other 40min

Ironmantraining on skis in Switzerland.

Ironmantraining and at work testing skis in Tampere.



No comments:

Post a Comment